I dette innlegget skal det handle om e-postmarkedsføring noe som overrasker meg veldig når jeg så statistikken som ble vist i forelesning av gjesteforelesere Even Ødegård og Eivin Bodding. Jeg har ikke tilgang til denne statistikken, men den viste at e-postmarkedsføring hadde høyest konverteringsrate og ROI. Derfor finner jeg meg interessant i e-postmarkedsføring, og fikk et nytt syn på det. Tilslutt kommer det 6 steg for hvordan man kan komme i gang med e-postmarkedsføring som gjesteforelesere hadde presentert i dag.

Endret synet på e-postmarkedsføring

Grunnen til interesse i dette er fordi jeg opplever at markedsføring gjennom e-poster er bare spam. Jeg har selv mottatt mange tilbudsmailer, og har enten klikket meg kjapp innom deretter sletter mailen. Men etter denne forelesningen endret synet mitt på hvor mye verdi e-postmarkedsføring kan gi for mange bedrifter som driver med for eksempel nettbutikk, og spesielt veldig relevant for eksamensoppgaven som går ut på å lage en funksjonell nettside.

MailChimp en tjeneste som nettbutikker bør kjenne til?  

Vi fikk også teste oss på hvordan vi kunne sette opp en konto på MailChimp, en tjeneste der man kan sende ut e-poster til folk som har gitt e-posten sin eller kundene som har abonnert nettsiden. Det finnes mange tjenester som vist på punkt steg 2 nedenfor. MailChimp er noe jeg definitivt kommer til å ta med meg videre, og bruke nytten av tjenesten til nettbutikken vår.

Kort om konverteringsrate og ROI

Først skal jeg forklare hva konverteringsrate og ROI er, noe som jeg mener er relevant å vite litt om.

Konverteringsrate: betyr at prosentandel av klikk som har blitt konverteringer

Eks: 1 000 besøkende på nettstedet som gir et salg på 15

CVR = 15 % Konverteringsrate

Returns on investment: hvor mye man tjener for hver brukte markedsføringskrone

Eks: En bruker 500 kroner på annonse og oppnår salg på en verdi av 1 000.

ROI = 1               (1 000 – 500) / 500

Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring på 6 steg.

Disse 6 stegene har jeg skrevet fra forelesningen vi hadde med gjesteforelesere som jeg vil dele med dere.

1)Bygge en epostliste

  • gi kunden en grunn til å gi fra seg eposten
    • Konkurranse
    • Rabattkode
    • Informasjon om lasering
    • Tilgang til et webinar
    • Nyhetsbrev
    • Når noen handler
    • Gjør det lett å melde seg på
    • Sjekk ut moneylab.co/email
    • Nyttig verktøy: SumoMe, Sleeknote, optinmonster.

2) Velg riktig verktøy

Drip, GetResponse, Oculos

Apsis, mailchimp, Campaign monitor.

Disse tjeneste er hvor man kan sende ut eposter, og som er rimeligere og lette å bruke.

3) Velg riktig type epost

  • Nyhetsbrev
  • Tilbudsmail
  • Kunngjøring
  • Invitasjon til arrangementet
  • transaksjonsmeldinger (ordre meldinger, kvitteringer osv)
  • remarketing

4) Skrive eposter som blir lest

  • ha et godt emnefelt
  • vær klar og tydelig, det finnes ingen magiske ord
  • få målgruppen til å forstå tilbudet ditt
  • gjør det lett å klikke seg videre

5) Ha gode landingssider

  • Være laget for kampanjen din
  • ha et mål og et budskap
  • Tilfredsstille en målgruppe

6. Måle resultatene dine

Unike åpinger: hvor mange som har åpnet eposten

Bounces: hvor mange eposter som ikke kunne bli levert. Antall eposter ikke åpnet

hvor mange som ikke åpnet eposten din

Avmeldinger hvor mange som meldt seg av listen din

Click through rate: Hvor mange som klikket på en link i eposten din

Salg: Hvor mange salg som har kommet fra eposten.

Kilder:

https://www.pexels.com/photo/business-communication-computer-connection-261706/

https://unsplash.com/photos/aOYA7D3fse8


1 kommentar

KP · mars 4, 2019 8:59 pm

Takk for oppsummeringen. Ses i morgen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *